17. maj 2023

Ny institutleder på Institut for Farmaci: “Vi skal være verdensførende”

Professor Jukka Rantanen.

15. juni bliver Jukka Rantanen ny leder af Institut for Farmaci. Jukka har været en del af instituttet i mange år. Han har store ambitioner og fokus på internationalisering og uddannelse.

Hvad fik dig til at søge stillingen som institutleder?

For det første følte jeg, at det var på tide at give noget igen efter mange år som professor ved Institut for Farmaci.

Jeg blev professor som 34-årig og har således været tilknyttet instituttet siden januar 2006. Det føles, som om det er på tide at flytte fokus og begynde at se den akademiske verden fra en ny vinkel. Jeg vil gerne fokusere på strategisk planlægning på institutniveau, og det er med stor respekt for instituttet og alle dets medarbejdere, at jeg overtager stillingen som institutleder.

Jeg er også interesseret i, hvordan man som udlænding med begrænsede danskkundskaber kan påvirke universitetets ledelse. Jeg er sikker på, det nok skal lykkes – og det er en opgave, jeg er stolt af at tage hul på.

2001: Ph.d., Department of Pharmacy, University of Helsinki, Finland

1998: MSc (Pharmacy), Department of Pharmacy, University of Helsinki, Finland

1997: MSc (Chemical Engineering), Department of Chemical Engineering, Helsinki University of Technology (nuværende navn: Aalto University), Finland

Stillinger

2006-: Professor, Institut for Farmaci, Københavns Universitet, Danmark

2017-:       Gæsteprofessor, Shenyang Pharmaceutical University, Kina

2003: Gæsteforsker, Department of Industrial and Physical Pharmacy, Purdue University (IN), USA

2001-2004: Seniorforsker, Viikki Drug Discovery Technology Center (DDTC), University of Helsinki, Finland​

Kan du nævne tre ting, du vil fokusere på som institutleder?

1. Uddannelse af en bred vifte af lægemiddeleksperter

Life Science-området spiller en vigtig rolle i Danmark og udgør en væsentlig del af vores eksport.

Det er vigtigt, at vi kan imødekomme de uddannelsesmæssige krav, der er til de eksperter, som er drivkraften bag life sciences i Danmark  – det gælder alt lige fra bacheloruddannelser til livslang læring. Det er en opgave, vi skal løfte sammen med vores søsterinstitut, Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi, som en del af vores fælles indsats.

2. Internationalisering af biovidenskaben i Danmark

Her spiller Institut for Farmaci en afgørende rolle, da vi er i stand til at tiltrække studerende såvel som forskere fra udlandet.

Internationale kandidat- og ph.d.-uddannelser, international mobilitet og gode muligheder for videreuddannelse er væsentlige elementer i den forbindelse – på lige fod med andre initiativer, der har til formål at sikre, at de internationale eksperter bliver i Danmark. Vi skal naturligvis også sikre, at Institut for Farmaci har en tydelig, international profil, samt at det bliver endnu mere synligt, end det er i dag.

3. Forskning på topniveau på Institut for Farmaci

Men vi er også nødt til at udstikke en kurs, der skaber mulighed for store gennembrud, f.eks. ved at integrere digitale elementer i lægemiddelbehandling. Vi skal fortsat levere forskning i verdensklasse. Det betyder bl.a., at vi skal søge at begrænse de udfordringer, der måtte være for forskning på topniveau – det gælder for hele fakultetet.

“Jukka er en stjerne på SUND, og jeg er utrolig glad for at kunne byde ham velkommen i ledelsen og som leder for Institut for Farmaci. Jeg er sikker på, at Jukka vil klare det til ug, og jeg deler hans fokus på uddannelse, forskning på topniveau, internationalisering og forbindelsen mellem universitetet og life science i Danmark."

Dekan Bente Stallknecht

Hvilke udfordringer står instituttet efter din mening over for – og hvordan planlægger du at løse dem?

Jeg vil sikre, at den uddannelse, vi tilbyder, holder trit med ændringer i samfundet på områder såsom bæredygtig medicin, den aldrende befolkning og digitalisering i sundhedsvæsenet.

Vi er nødt til at implementere elementer som digitalisering i vores forskning og forskningsbaserede undervisning, og vi skal sikre, at vores studerende ikke er bange for computerbaseret biovidenskab.

Endelig er det min ambition at sørge for, at vi her i København kan levere lægemiddelforskning på verdensplan. Det vil jeg gøre ved at skabe en stærk fællesskabsfølelse og støttestruktur på Institut for Farmaci.