7. marts 2022

Professor Ben Boyd, vores nye ekspert i selvsamlende materialer

Professor Ben Boyd
Dekan Ulla Wewer og Professor Ben Boyd

Fredag d. 25. februar sagde Institut for Farmaci og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet varmt velkommen til professor Ben Boyd ved hans indsættelsesceremoni.

Dekan Ulla Wewer stod for inaugurationen af den nye professor, som senere holdt foredraget "Self-assembly beyond IKEA - my experiences of self-assembly and structure in pharma and food".

Institutleder Birger Brodin holdt også en tale, hvor han ikke kun roste hovedpersonens forskning, men også hans personlige kvalifikationer:

"Du har et stort bagkatalog som består af studier af lipider og nanopartikler, deres sammensætning, interaktioner og egenskaber i forbindelse med drug delivery, - og mange flere emner ud over det. Dit CV er imponerende, din publicerings-, funding- og patenteringsaktivitet er høj, og dit globale netværk er bredt. Du er en fremragende ekspert, og vi er glade for, at du har valgt at dele din ekspertise med os.

Når det så er sagt, så har du også en anden kvalitet, som er rigtig vigtig. Du er en rar, venlig og tålmodig person. Vi er glade for at have dig med ombord, og vi ser frem til både spændende forskning og gode tider.”

Professor Ben Boyd er anerkendt på verdensplan som en kapacitet inden for de farmaceutiske videnskaber, og har en enestående publicerings-, funding- og patenteringsaktivitet. Hans forskning dækker en bred vifte af emner som er forbundet gennem en forståelse af sammenhængen mellem struktur og funktion, især når det gælder lipide selv-samlede materialer og deres anvendelse inden for drug delivery. Derudover arbejder han også meget målrettet med at anvende og udvikle avancerede scattering metoder for at kunne undersøge strukturer og dynamikker i disse systemer.

Professor Ben Boyd er leder af Structured Biointerfaces-gruppen ved Institut for Farmaci, en gruppe som er dannet for nylig og som har til formål at udvikle forståelsen af partiklers ​​overflader i fysiologiske miljøer for at forbedre ydeevnen af ​​produktformularer på tværs af en række områder. Dette omfatter både medicinal- og fødevareindustrien.

Professor Ben Boyd og Dean Ulla Wewer.
Birger Brodin og Ben Boyd
Institutleder Birger Brodin holdt tale for Professor Ben Boyd.
Receptionen for Ben Boyd
Receptionen for Ben Boyd fandt sted i Atrium.