24. februar 2022

Årets Underviser 2021: Esben Trabjerg

Esben Trabjerg
Årets Underviser 2021, Esben Trabjerg.

Adjunkt Esben Trabjerg fra Institut for Farmaci er udnævnt til Årets Underviser 2021 af de studerende.

Estrid Hana Nielsen, formand for SOP, overrakte prisen på vegne af de studerende og SOP, sammen med en stor ros til ham:

”Stort set hele dit hold har gået sammen om at pege på dig som Årets Underviser. De studerende siger, at der er aldrig nogen dumme spørgsmål i dine timer, du er god til at få dig selv på og få det til at være sjovt. I en tid med en hård, digital undervisning har du fået dem igennem på en rigtig god måde.”

Esben Trabjerg har været hjælpelærer på universitetet under sin kandidatuddannelse, og underviste også under sin ph.d. Som adjunkt har han undervist et år. Han fortæller selv om det at undervise:

”Det vigtigste for mig i en undervisningssituation er at skabe et trygt ”undervisningsrum”, hvor der ikke findes nogen ”dumme spørgsmål”. For først der tør de studerende indgå i en ærlig og derved udbytterig dialog.

En undervisningssituation er for mig personligt en succes, når det lykkes mig, gennem en dialog med de studerende, at få de studerende til at se nye sammenhænge inden for det pågældende stofområde.”

Det er udelukkende studerende som kan indstille en underviser til prisen. Selve prisen er en skulptur af Keld Moseholm.

Se video fra prisoverrækkelsen

Esben Trabjerg underviser på kurserne:

SFAK20005U Biopharmaceuticals: Protein Production and Analysis, valgfrit kandidat- / bachelorkursus.

SFAB20025U Kvalitetsvurdering af farmaceutiske råvarer, obligatorisk bachelorkursus.

Mass Spectrometry Coupled to Separation Techniques in Bioanalytical Chemistry, ph.d. kursus.