11. august 2021

Københavns Universitet styrker forskning i behandling af hudsygdomme

hudsygdomme

LEO Foundation Center for Cutaneous Drug Delivery på Institut for Farmaci på Københavns Universitet har modtaget 15 millioner kroner fra LEO Fondet til at forske i, hvordan medicin bedre kan optages gennem huden og dermed få en større effekt ved behandling af hudsygdomme.

Dekorativt billede

Når vi smører et lægemiddel på huden, kan det have svært ved at trænge igennem hudbarrieren, og derfor kan det være svært at opnå den fulde effekt af medicinen. Det er et problem i behandlingen af mange hudsygdomme som fx atopisk eksem og psoriasis.

Nu styrker Institut for Farmaci på Københavns Universitet forskning i, hvordan medicin bedre kan trænge gennem huden og dermed opnå større effekt. Det skyldes en ekstra bevilling på 15 millioner kroner fra LEO Fondet. Bevillingen går til LEO Foundation Center for Cutaneous Drug Delivery på Institut for Farmaci. Pengene går til at uddanne unge forskere og finansierer i alt syv pd.d-stipendiater. LEO Fondet støtter i forvejen centret med 40 millioner kroner over en ti-årig periode.

- Bevillingen booster den forskning, vi har i forvejen, og gør, at vi kan tage et stort skridt i retning af blive klogere på, hvordan vi kan få lægemidler mod hudsygdomme til at virke endnu bedre ved at forbedre optaget i huden. Det er en enestående mulighed for at arbejde fokuseret og målrettet, siger professor og forskningsleder Martin Malmsten fra LEO Foundation Center for Cutaneous Drug Delivery på Institut for Farmaci på Københavns Universitet.

Kan bane vej for nye lægemidler

Alle syv ph.d-projekter er fysiske-kemiske studier af, hvordan medicin bedre kan trænge gennem huden. Nærmere bestemt fokuserer forskningen på de processer, der regulerer transport af molekyler gennem huden, og undersøger, hvordan såkaldte lægemiddelbærere kan designes, så medicin effektivt bliver transporteret videre, efter man har smurt en salve eller en creme på huden.

Når patienter tager medicin, tager de nemlig ikke en ren form af den aktive ingrediens. Medicinen indeholder også en række hjælpestoffer, blandt andet lægemiddelbærere. De bestemmer fx, hvordan medicinen bliver optaget i kroppen, og hvor meget af det aktive stof, der frigives hvor og hvornår.

Ud over de fysiske-kemiske studier omfatter forskningen også biologiske undersøgelser af, hvor meget mere effektivt lægemidlet bliver, når det optages mere effektivt, og om det fører til flere bivirkninger. Forskningen er rettet mod lægemidler, som patienten selv kan bruge derhjemme ved infektion eller inflammation.

- Målet er at levere den viden, der skal til for at udvikle bedre lægemidler, der kan bekæmpe svære infektioner, og medicin der kan dæmpe eller forebygge tilbagevendende inflammation. Det er et problem ved både atopisk eksem og psoriasis og gør, at sygdommen svinger mellem gode og dårlige perioder, siger professor og forskningsleder Martin Malmsten fra Institut for Farmaci på Københavns Universitet.

Kan blive et internationalt omdrejningspunkt for forskning

LEO Fondet er en af Danmarks største erhvervsdrivende fonde og ejer af medicinalvirksomheden LEO Pharma. Fondet har som primært formål at sikre virksomhedens langsigtede udvikling og succes som en global leder inden for dermatologi, der leverer konkurrencedygtige resultater. Og ud over ejerskabet af LEO Pharma uddeler Fondet filantropisk støtte til international forskning i hud og hudsygdomme og arbejder for at gøre Danmark til et globalt fyrtårn inden for hudforskning.

Chief Grant Officer hos LEO Fondet, Ida Brams, ser frem til at følge centerets styrkede forskningsindsats de kommende år.

- Hos LEO Fondet glæder vi os over at kunne støtte LFCCDDs arbejde med bedre at forstå hudens barriere og de processer, der er relevante for at bære lægemidler effektivt og sikkert gennem huden. Ved at bygge på eksisterende forskningsaktiviteter, ekspertise og styrker har centeret potentiale til at blive et internationalt omdrejningspunkt for forskning i optag af lægemidler gennem huden, siger Ida Brams.

Kontakt: Martin Malmsten, professor, Institut for Farmaci, Københavns Universitet
E-mail: Martin.malmsten@sund.ku.dk
Telefon: 31499203